The Improv Studio

De top 5 fouten in communicatie

De top 5 fouten in communicatie

De top 5 fouten in communicatie

Communicatie is één van de belangrijkste vaardigheden en als je deze beheerst dan bereik je al je doelen. Maar in communicatie worden veel fouten gemaakt waardoor er veel communicatie misloopt. Er ontstaat dan frustratie, boosheid, onzekerheid, onduidelijkheid en ga zo maar door.

In de blog neem ik je mee door de top 5 fouten die mensen maken in communicatie en hoe jij ze kunt vermijden.

1. Gebrek aan actief luisteren

Echt goed luisteren is iets wat niet veel mensen kunnen. Als je niet luistert naar de ander, gaat de communicatie al in de basis fout. Je mist belangrijke informatie en sociale signalen.

Hoe kun je dit vermijden?

Oefen actief luisteren door je aandacht volledig bij de ander te leggen. Je eigen gedachten moet je daarbij temperen zodat jij je focus kunt leggen bij de communicatie van de ander. Zo kan de ander spreken zonder onderbreking, zich vrij voelen om zich volledig te uiten en het zorgt er direct voor dat de ander zich gehoord voelt.
Herhaal en vat samen wat de ander zegt, zodat je zeker weet dat je de boodschap begrijpt. 

2. onvoldoende duidelijkheid en transparantie

Warrige en wollige taal leidt vaak tot misverstanden. Als je de boodschap in één zin kunt zeggen, maak er dan geen verhaal van. Wees duidelijk, scherp en helder.

Hoe kun je dit vermijden?

Bereid je voor, heb je kennis paraat, en wees beknopt en specifiek. Gebruik concrete voorbeelden en vermijd moeilijke woorden of afkortingen.

3. Verkeerd gebruik van non-verbale communicatie

Non-verbale communicatie kan je boodschap maken of breken. Als je je niet bewust bent van je eigen lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen en stem, kan dit in contrast staan met je verbale boodschap.

Stel ik vertel je dat ik blij ben met mijn nieuwe baan maar mijn lichaamstaal laat zien dat ik diepongelukkig ben dan is dat voor de ontvanger direct onduidelijk. Daardoor loopt de communicatie mis.

Hoe kun je dit vermijden?

Leer je eigen non-verbale communicatie kennen en hoe je deze kunt beïnvloeden. Zorg ervoor dat je non-verbale communicatie aansluit op je verbale communicatie. Als je blij bent met je nieuwe baan, laat dit dan ook zien door te lachen, een actieve lichaamshouding aan te nemen, en oogcontact te maken.

De top 5 fouten in communicatie

4. Teveel praten en te weinig vragen stellen

Eenzijdige gesprekken, waarin de ander aan een stuk door praat zonder vragen te stellen, zorgen ervoor dat je snel afhaakt. De ander domineert het gesprek volledig. In communicatie wil je altijd een gelijkwaardig gesprek met je gesprekspartner.

Hoe kun je dit vermijden?

Zorg voor voldoende ruimte voor de ander, stel vragen en moedig de ander non-verbaal aan om meer te delen. Luister actief en geef ruimte om het gesprek gelijkwaardig te maken.

5. Onvoldoende empathie

Het niet begrijpen van de emoties, standpunten en behoeften van de ander leidt tot communicatieproblemen. In dit geval ben je vooral bezig met je eigen emoties en wat jij ervan vindt. Als je geen empathie toont, voelt de ander zich niet gezien en gehoord.

Hoe kun je dit vermijden?

Probeer je in te leven in de situatie van de ander en stel vragen om hun perspectief beter te begrijpen. Probeer je voor te stellen hoe het is om in zijn/haar schoenen te staan. Als je dit lastig vindt kun je vragen stellen om hun perspectief beter te begrijpen.

Soms kan het lastig zijn om het standpunt van de ander te begrijpen. Het is dan goed om je te realiseren dat je het niet eens hoeft te zijn met het standpunt en het zelfs niet volledig te begrijpen maar het belangrijkste is om het te respecteren.

Wil je je communicatievaardigheden verder verbeteren en effectiever worden in je interacties? Volg me voor meer tips en inzichten over hoe je beter kunt communiceren, zowel persoonlijk als professioneel. Wil je deelnemen aan een van mijn trainingen? Klik hier voor alle trainingen

Lees meer blogposts

Scroll naar boven

Bel mij terug! 📞

Laat je nummer achter, dan neem ik vrijblijvend contact met je op.