Communicatieve vaardigheden
Maken we communicatie niet té moeilijk? Wat zijn communicatieve vaardigheden eigenlijk?
Communicatieve vaardigheden (of communicatievaardigheden) zijn de vaardigheden die je gebruikt om informatie, gedachten en gevoelens duidelijk en effectief over te brengen en te begrijpen. Dit is zowel mondeling, schriftelijk als non-verbaal.
Met andere woorden: het is hoe je met anderen praat, luistert, schrijft en reageert.
Maken we communicatie niet te moeilijk? Communicatie zorgt vaak voor miscommunicatie waardoor er conflicten, frustraties en onbegrip plaatsvindt. De betekenis van communicatie is de uitwisseling van informatie. Dit is de basis die we allemaal leren. Als we dan vervolgens iets verder kijken dan zien we omschrijvingen als ‘gedachten of boodschappen uitwisselen met andere mensen.’ Het is voor ons als mensen niet mogelijk om niet niet te communiceren want we communiceren altijd. Bewust en onbewust wisselen we constant informatie met elkaar uit.
In deze tijd zijn we eigenlijk altijd en overal verbonden met elkaar. We communiceren op verschillende manieren en met heel veel verschillende mensen. Communicatie is dus een prominent onderdeel van ons leven.
Belang van goede communicatie
Goede communicatie is essentieel wil je zakelijke en persoonlijke doelen en successen. Goede communicatie zorgt ervoor dat je in staat bent om verbinding met de ander te maken, samen te werken, anderen te overtuigen, problemen te voorkomen en op te lossen, enthousiasmeren, motiveren en uiteindelijk zorgt het dat jij je doelen makkelijker bereikt.
Communicatieve vaardigheden zijn belangrijk, dat is duidelijk. Maar toch gaat veel communicatie mis. We ervaren frustraties, onzekerheid, irritaties en we werken veel in angstculturen. 50% van alle medewerkers ervaart dat ze niet gehoord worden door hun leidinggevende en een kwart van de medewerkers vertrouwt de CEO niet.
En dan nog een laatste cijfer, tussen de 75 en 90% van alle mensen hebben een mate van spreekangst. Heel veel mensen gaan er bij spreekangst vaak vanuit dat het gaat om (professioneel) spreken voor grote groepen. Maar niets is minder waar. Het gaat om een idee pitchen aan de board, je mening geven in een groep collega’s en jezelf voorstellen tijdens een voorstelrondje.
Communicatie wordt dus door heel veel mensen, en dat zie je niet altijd aan de buitenkant, als heel lastig ervaren. Misschien is dit ook wel de reden voor het aantal communicatietrainingen dat wordt gegeven in Nederland. Maar maken we communicatie niet te moeilijk?
In mijn jaren als communicatietrainer ben ik bij veel bedrijven geweest en heb ik veel verschillende mensen in mijn trainingen gehad vanuit alle lagen in het bedrijfsleven. In veel bedrijven spelen dezelfde uitdagingen.
Vaak hebben deelnemers al eerder deelgenomen aan een communicatietraining, soms zelfs aan meerdere trainingen. En ja, dan komen ze dus opnieuw in een communicatie training en dit keer bij mij.
Communicatietrainingen: helpen ze echt?
Als ik cijfers gebruik voor mijn communicatie trainingen, dan heeft 80% van alle deelnemers als eens een communicatie training gevolgd. Daarbij heeft ruim 50% alle theoretische kennis maar slechts 5% heeft al enkele resultaten behaalt die ze wensen. Logisch, want ze komen naar de communicatie training dus ze hebben nog niet bereikt wat ze willen.
En dit zal voor meer trainers en ook leidinggevende bekend klinken. Te vaak geven trainingen niet het resultaat. In dit geval durf ik te stellen dat we communicatie te moeilijk maken. Allerlei modellen zoals de Roos van Leary, DISC, het Assenmodel van Roos en Britton, het Johari-venster en het Shannon-Weaver-model worden vaak gebruikt.
Deze modellen en theorieën zijn waardevol, goede tools en handig voor testen. Laat ik dus vooropstellen dat ik deze en alle andere modellen en theorieën niet in twijfel trek.
Maar de theorie kennen, deze kunnen uitleggen maar toch niet effectief kunnen communiceren dat is de uitdaging.
Ja, soms schrik ik als ik hoor welke trainingen al zijn gevolgd om te horen dat ze naar eigen zeggen “nog steeds niet hebben bereikt wat eigenlijk nodig is.” Ik zie dat deelnemers zich identificeren met de kleuren uit DISC, en dat ze communicatietechnieken volgens een model toepassen in vergaderingen, waardoor gesprekken moeilijkers verlopen in plaats van oprechte verbinding en eerlijke gesprekken.
Beter communiceren is een kwestie van oefenen
Communiceren is vooral doen. Oefenen en fouten maken om vervolgens te kijken wat wel en niet werkt. Communicatie wordt makkelijker wanneer je fouten durft te maken in je communicatie. Ik groeide op als een heel verlegen meisje, durfde mijn mening niet te geven en liet mij ondersneeuwen door dominantie. Door alle ervaringen, net als iedereen, heb ik veel geoefend, fouten gemaakt, durf getoond, buiten mijn grenzen gekeken en geleerd.
Vaak compenseren we, slaan we dicht of stemmen we met tegenzin in. Effectieve communicatie is voor iedereen haalbaar.
Communicatie training
In plaats van te streven naar perfectie, zouden we moeten streven naar authenticiteit en openheid. Door te oefenen, te reflecteren en te leren van je ervaringen verbeter je je communicatieve vaardigheden en bereik je doelen.
Een communicatie training is heel waardevol en kan je helpen om sneller je doelen te bereiken. De keuze voor de juiste training en trainer is daarbij belangrijk. Het moet bij jou en je leerdoelen. Ik geef elke maand een communicatie training in Breda. Wil je daarbij aansluiten? Klik dan hier! Uit de honderden (communicatie)trainingen die je kunt kiezen, hoe maak je dan een keuze? Ik schreef er een blog over.